Into the soul of film

cinema ontleed, into the soul of film

Een jonge kunstenaar gebeten door oude optische apparaten en totale low tech om pure beelden te genereren. Juliana Borinski ging in haar residentie op zoek om zo diep mogelijk in het beeld door te dringen en het mysterie van het apparaat dat beeld genereert, te ontrafelen.

Of zij weet had van wetenschapper Joseph Plateau die in de 19de eeuw in Gent werkte en onderzoek deed naar de werking van het menselijk oog? Dat vroegen we aan Juliana Borinski tijdens Summercamp Electrified 2009. De apparaten, het onderzoek en de praktijk van Plateau bleken erg inspirerend voor Juliana. Het werd de basis voor haar residentie anderhalf jaar later.

“It has been some time already that, as an artist, I have been investigating the legacy of Joseph Plateau, famous Belgian inventor, not only because of its anti-economic approach of scientific interests, but for having crafted a motion pictures practical repertoire at the birth of the XIXth century. In 1829, he was the first Belgian researcher to publish a dissertation at the University of Liège, On Optical Phenomena, in French language, and not in Latin. He theoretized chromatic and chemical composition of early photography, modeling the cradle subtilities of a new art. Indeed, the intrisic relation of still and moving images put Plateau at a fusion point between cinema and photography. This interelation is, as much as the material dimension of lumino graphy, at the core of my artistic research.”  Juliana Borinski